Razvijanje mnogoterih inteligentnosti učencev na izbrani osnovni šoli
DOI:
https://doi.org/10.18690/rei.3837Ključne besede:
inkluzija, multiple inteligentnosti, učna diferenciacija in individualizacija, formativno spremljanje, univerzalni dizajn za učenje.Povzetek
V prispevku raziskujemo ozaveščenost pedagoških delavcev glede uporabe Gardnerjeve teorije mnogoterih inteligentnosti v izbrani osnovni šoli. V raziskavi je sodelovalo 49 pedagoških delavcev izbrane osnovne šole. Ugotovili smo, da so v splošnem seznanjeni z Gardnerjevo teorijo mnogoterih inteligentnosti, vendar je večina pri pouku ne uporablja načrtno. Najpogosteje razvijajo medosebno, besedno-jezikovno in matematično-logično inteligentnost, telesno-gibalna, duhovna in glasbeno-ritmična pa ostajajo najslabše zastopane. V inkluzivni šoli je ključno, da učitelji uporabljajo univerzalni dizajn učenja, ki nagovarja različne vrste inteligentnosti in omogoča bolj diferencirano poučevanje.
Literatura
Altan, M. Z. (2020). Extrability and the theory of multiple intelligences as a phenomenon for an inclusive education renewal. European Journal of Special Education Research, [S. l.], jan. 2020.
Bolanos, P. (2002): Multiple Intelligences, Projects and Assessment. Intervju za revijo Edutopia. Pridobljeno 30. 6. 2022 s https://www.edutopia.org/ .
Cerovšek, A. (2022). Razvijanje mnogovrstnih inteligentnosti učencev na izbrani osnovni šoli. Magistrsko delo. Koper: Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta.
Delors, J. (1998). Learning: The treasure within. Unesco.
Friend, M. (2014). Co-Teach!: building and sustaining effective classroom partnerships in inclusive schools. Marilyn Friend, Incorporated.
Fuchs, D., in Fuchs, L. S. (2006). Introduction to response to intervention: What, why, and how valid is it?. Reading research quarterly, 41(1), 93–99.
Gardner, H. (1995). Razsežnosti uma: teorija o več inteligencah. Ljubljana: Tangram.
Gardner, H. (2006). Multiple intelligences: New horizons. New York: Basic Books.
Ginsberg, M. B. (2005). ‘Cultural diversity, motivation, and differentiation’. Theory into Practice, 44(3), 218–225.
Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books
Holcar Brunauer, A., idr. (2017). Formativno spremljanje v podporo učenju. ZRSŠ.
Katz, J. (2013). The Three Block Model of Universal Design for Learning (UDL): Engaging students in inclusive education. Canadian Journal of Education, 36(1), 153–194.
Kiswarday, V. R. (2014). Model spodbujanja rezilientnosti v šolskem okolju. Revija za elementarno izobraževanje, 12(3). str. 267–290.
Kiswarday, V. R. (2018). Individualiziran program v inkluziji. V Schmidt Krajnc, M., Rus Kolar, D., & Kranjec, E. (Eds.). Vloga inkluzivnega pedagoga v vzgoji in izobraževanju – konferenčni zbornik, 2018, 47–58.
Kiswarday, V. R. (2020). Individualizacija vzgoje in izobraževanja v inkluziji - študijsko gradivo. Koper: Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta.
Kiswarday, V.R., Rejc, M., in Pak, M. (2020). Sodelovalno poučevanje v inkluzivnih razredih - Priročnik za sodelovalne pare. Koper: e-priročnik, Koper: Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta.
Komljanc, N. (2008). Razvoj didaktike ocenjevanja. V Didaktika ocenjevanja. ZRSŠ.
Krek, J., in Metljak, M. (2011). Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji 2011. Ljubljana: ZRSŠ.
Kukanja Gabrijelčič, M., in Gorela, K. (2018). Nadarjenost na predšolski stopnji. Koper: Založba UP.
McGuire, J. M., Scott, S. S., in Shaw, S. F. (2006). Universal Design and Its Applications in Educational Environments. Remedial and Special Education, 27(3), 166–175.
Metzner, R. (1998). The unfolding self. Novato, CA: Origin Press
Peterson, K., DeCato, L., in Kolb, D. A. (2015). Moving and learning: Expanding style and increasing flexibility. Journal of Experiential Education, 38(3), 228–244.
Plešec Gasparič, R. in Valenčič Zuljan, M. (2019). Učne oblike v osnovni šoli in obrnjeno učenje in poučevanje. Revija za elementarno izobraževanje, 12(3). str. 267–290.
Renzulli, J. S. (2016). The Three-Ring Conception of Giftednes: A Developmental Model for Promoting Creative Productivity. V S. M. Reis (ur.) (2005), Reflections On Gifted. Education (str. 55–86). Waco (Texas): Prufrock Press.
Rose, C. in Goll, L., (1993). Umetnost učenja, Ljubljana: Tangram.
Rose, D. H., in Meyer, A. (2002). Teaching every student in the digital age: Universal design for learning. Association for Supervision and Curriculum Development, 1703 N. Beauregard St., Alexandria, VA 22311–1714
Shearer, C. B., in Karanian, J. M. (2017). The neuroscience of intelligence: Empirical support for the theory of multiple intelligences? Trends in Neuroscience and Education, 2017(6), 211–223.
Stuntzner, S., in Hartley, M. (2015). Balancing self-compassion with self-advocacy: A new approach for persons with disabilities learning to self-advocate. Annals of Psychotherapy & Integrative Health, 12–28.
Story, M. F., Mueller, J. L., in Mace, R. L. (1998). The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities. Raleigh, NC: NC State University, the Center for Universal Design.
Thousand, J. R. (2007). Differentiating Instruction: Collaborative Planning and Teaching for Universally Designed Learning. En J. R. Thousand. Corwing Press.
Tolimson, C. A. (2003). Fulfilling the promise of the differentiated classroom strategies and tools for responsive teaching. Alexandria, Virginia, United States: ASCD.
Wiliam, D. (2006). Formative assessment: Getting the focus right. Educational assessment, 11(3–4), 283–289.
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca
Avtorske pravice (c) 2025 Vanja Kiswarday, Andreja Cerovšek

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.