Raba družbenih zvrsti jezika pri pouku slovenščine in širše v osnovnošolskem izobraževanju
DOI:
https://doi.org/10.18690/scn.18.1.%25p.2025Keywords:
Slovene language, elementary school, inguistic consciousness, social varieties, standard language, non-standard language varietiesAbstract
Using Social Varieties in Slovenian Language Lessons and Broader in Elementary School Education. Spreading globalization and increasing digitization have affected the linguistic situation in Slovenia regarding languages in contact – both English on the one side and languages of immigrants on the other. Consequently, modern social conditions have blurred students’ perception about situational use of either literary or non-literary varieties of language. The Curriculum for Slovene (2018) is dichotomous, as it mainly introduces students merely to what literary and non-literary language varieties are. School is a key factor in the development of Slovenian language identity, and students must be introduced to the theory of language varieties with examples for everyday speech situations. The purpose of this article is to demonstrate how to raise linguistic consciousness in school practices, i.e. not solely focusing on the attitude towards the literary variety, but also towards regional language types, especially to dialect and slang, which are most often used by students in everyday speech situations.
References
Marja BEŠTER, 1992: Izrazila slovenske politične propagande (ob gradivu iz predvojnega in medvojnega obdobja). Neobjavljena doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani.
Marja BEŠTER TURK, 2011: Sporazumevalna zmožnost – eden izmed temeljnih ciljev pouka slovenščine. Jezik in slovstvo 56/3–4, 111–130.
Maja BITENC, 2016: Z jezikom na poti med Idrijskim in Ljubljano. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.
Ciljni raziskovalni projekt Jezikovna politika Republike Slovenije in potrebe uporabnikov. Raziskovalno poročilo. Ljubljana: ZRC SAZU idr., 2017.
John EDWARDS, 2013: Language and Identity: Key topics in sociolinguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
e-SSKJ. Portal Fran. Slovarji Inštituta za slovenski jezik Frana Ramovša ZRC SAZU. https://www.fran.si/iskanje?FilteredDictionaryIds=201&View=1&Query=%2A (3. 1. 2025).
Nataša GLIHA KOMAC, Duša RACE idr., 2020: Družbene zvrsti in besedilne vrste v slovenskem jeziku. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU. https://kje-je-kaj-v-slovnici. xn--franek-l2a.si/pdf/zvrsti.pdf (9. 4. 2025).
Nataša GLIHA KOMAC, Duša DIVJAK RACE, 2022: Tipologija slovarskih oznak za tretjo izdajo Slovarja slovenskega knjižnega jezika (eSSKJ). Slavistična revija 70/4, 611–625.
Lara GODEC SORŠAK in Mira METLJAK, 2020: Mnenje bodočih učiteljev (razrednega pouka) o rabi slovenskega knjižnega jezika pri pouku. Slovenščina – diskurzi, zvrsti in jeziki med identiteto in funkcijo. Obdobja 39. Ur. Jerca Vogel. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.
Petra IVANETIČ LJOKI, 2019: Obravnava socialne zvrstnosti pri pouku slovenščine v tretjem triletju osnovne šole. Magistrsko delo. Ljubljana: Filozofska fakulteta.
Martina KRIŽAJ ORTAR, Marja BEŠTER, 1995/96: Prenova jezikovnega pouka pri predmetu slovenski jezik. Jezik in slovstvo 40/1–2, 5–15.
Mojca POZNANOVIČ JEZERŠEK idr., 2018: Učni načrt. Program osnovna šola. Slovenščina. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo.
PREŠEREN, France, 1824–1847: Pisma Franceta Prešerna. https://sl.wikisource.org/wiki/Pisma_Franceta_Prešerna (4. 2. 2022).
PREŠEREN, France, 1847: Poezije. https://sl.wikisource.org/wiki/Nova_pisarija (3. 2. 2025).
Andrej E. SKUBIC, 2005: Obrazi jezika. Ljubljana: Študentska založba.
Vera SMOLE, 2009: Pomen in vloga (slovenskih) narečjih danes. Slovenska narečja med sistemom in rabo. Ur. Vera Smole. Ljubljana: Filozofska fakulteta. 558–563.
Jože TOPORIŠIČ, 2000: Slovenska slovnica. Maribor: Založba Obzorja.
Ada VIDOVIČ MUHA, 1996: Razvojne prvine normativnosti slovenskega knjižnega jezika. Jezik in čas. Ur. Ada Vidovič Muha idr. Ljubljana: Znanstveni inštitut filozofske fakultete. 15–40.
Jerca VOGEL, 2014: Jezikovna kulturna zavest pri pouku maternega/prvega jezika. Jezik in slovstvo 59/4, 3–14.
Jerca VOGEL, 2015: Razlike v pojmovanje tradicionalne in kritične jezikovne zavesti ter njuna vloga pri razvijanju kritične sporazumevalne zmožnosti. Šolsko polje 1–2, 103–120.
Jerca VOGEL, 2021: Kritična sporazumevalna zmožnost – osrednji koncept sodobnega pouka prvega jezika. Jezik in slovstvo 66/1, 3–15.
Janez VOGRINC, 2008: Kvalitativno raziskovanje na pedagoškem področju. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.
Melita ZEMLJAK JONTES in Simona PULKO, 2019: Odnos do rabe socialnih zvrsti med mladimi. Obdobja 38. Ur. Hotimir Tivadar. Ljubljana: Filozofska fakulteta. 247–254.
Vesna ŽNIDAR, 2024: Vloga jezikovne norme pri urejanju besedila: primerjava lektoriranja in učiteljevega popravljanja besedila. Doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 University of Maribor, University Press

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyrights
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution Share-Alike License (CC BY-SA). https://opendefinition.org/licenses/cc-by-sa/
Plagiarism Policy
Slavia Centralis is a non-commercial, open access, electronic research journal. As such it pledges to uphold certain ethical principles regarding confidentiality, originality and intellectual fair play. Slavia Centralis takes copyright infringement and plagiarism very seriously and all submissions may be checked with duplication detection software.
Authors must:
- Ensure that all work submitted is original, fully referenced and that all authors are represented accurately. The submission must be exclusive and not under consideration elsewhere.
- Obtain all permissions from copyright owners for 3rd party material (e.g. quotations, illustrations, tables, etc.).