Raba družbenih zvrsti jezika pri pouku slovenščine in širše v osnovnošolskem izobraževanju

Avtorji

  • Tadej Kralj OŠ narodnega heroja Rajka Hrastnik , National Hero Rajko Hrastnik Elementary School

DOI:

https://doi.org/10.18690/scn.18.1.%25p.2025

Ključne besede:

slovenščina, osnovna šola, jezikovna zavest, socialne zvrsti jezika, knjižni jezik, neknjižne zvrsti jezika

Povzetek

V slovenskem jezikovnem prostoru vse večja globalizacija in približevanje digitalizacije vplivata na jezikovno situacijo z jeziki v stiku – tako angleščino na eni strani kot jeziki priseljencev na drugi. Sodobne družbene razmere učencem brišejo predstave o položajni rabi med knjižnim jezikom in
neknjižnimi zvrstmi jezika. Učni načrt za slovenščino (2018) je dihotomen, saj učence v večji meri seznanja le s tem, kaj je knjižno in kaj neknjižno. Šola je ključni dejavnik razvoja slovenske jezikovne identitete, pri čemer moramo učence s primeri vsakdanjih govornih položajev seznanjati s teorijo zvrstnosti. Namen članka je prikazati primere, kako v šolskih praksah privzgajamo jezikovno zavest, tj. odnos ne samo do knjižnega jezika, ampak tudi do neknjižnih zvrsti jezika, zlasti do narečja in pogovornega jezika, ki ju učenci najpogosteje uporabljajo v vsakdanjih govornih položajih.

Biografija avtorja

  • Tadej Kralj, OŠ narodnega heroja Rajka Hrastnik, National Hero Rajko Hrastnik Elementary School

    Hrastnik, Slovenija. E-pošta: tadej.kralj@osnhr.si

Literatura

Marja BEŠTER, 1992: Izrazila slovenske politične propagande (ob gradivu iz predvojnega in medvojnega obdobja). Neobjavljena doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani.

Marja BEŠTER TURK, 2011: Sporazumevalna zmožnost – eden izmed temeljnih ciljev pouka slovenščine. Jezik in slovstvo 56/3–4, 111–130.

Maja BITENC, 2016: Z jezikom na poti med Idrijskim in Ljubljano. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.

Ciljni raziskovalni projekt Jezikovna politika Republike Slovenije in potrebe uporabnikov. Raziskovalno poročilo. Ljubljana: ZRC SAZU idr., 2017.

John EDWARDS, 2013: Language and Identity: Key topics in sociolinguistics. Cambridge: Cambridge University Press.

e-SSKJ. Portal Fran. Slovarji Inštituta za slovenski jezik Frana Ramovša ZRC SAZU. https://www.fran.si/iskanje?FilteredDictionaryIds=201&View=1&Query=%2A (3. 1. 2025).

Nataša GLIHA KOMAC, Duša RACE idr., 2020: Družbene zvrsti in besedilne vrste v slovenskem jeziku. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU. https://kje-je-kaj-v-slovnici. xn--franek-l2a.si/pdf/zvrsti.pdf (9. 4. 2025).

Nataša GLIHA KOMAC, Duša DIVJAK RACE, 2022: Tipologija slovarskih oznak za tretjo izdajo Slovarja slovenskega knjižnega jezika (eSSKJ). Slavistična revija 70/4, 611–625.

Lara GODEC SORŠAK in Mira METLJAK, 2020: Mnenje bodočih učiteljev (razrednega pouka) o rabi slovenskega knjižnega jezika pri pouku. Slovenščina – diskurzi, zvrsti in jeziki med identiteto in funkcijo. Obdobja 39. Ur. Jerca Vogel. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.

Petra IVANETIČ LJOKI, 2019: Obravnava socialne zvrstnosti pri pouku slovenščine v tretjem triletju osnovne šole. Magistrsko delo. Ljubljana: Filozofska fakulteta.

Martina KRIŽAJ ORTAR, Marja BEŠTER, 1995/96: Prenova jezikovnega pouka pri predmetu slovenski jezik. Jezik in slovstvo 40/1–2, 5–15.

Mojca POZNANOVIČ JEZERŠEK idr., 2018: Učni načrt. Program osnovna šola. Slovenščina. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo.

PREŠEREN, France, 1824–1847: Pisma Franceta Prešerna. https://sl.wikisource.org/wiki/Pisma_Franceta_Prešerna (4. 2. 2022).

PREŠEREN, France, 1847: Poezije. https://sl.wikisource.org/wiki/Nova_pisarija (3. 2. 2025).

Andrej E. SKUBIC, 2005: Obrazi jezika. Ljubljana: Študentska založba.

Vera SMOLE, 2009: Pomen in vloga (slovenskih) narečjih danes. Slovenska narečja med sistemom in rabo. Ur. Vera Smole. Ljubljana: Filozofska fakulteta. 558–563.

Jože TOPORIŠIČ, 2000: Slovenska slovnica. Maribor: Založba Obzorja.

Ada VIDOVIČ MUHA, 1996: Razvojne prvine normativnosti slovenskega knjižnega jezika. Jezik in čas. Ur. Ada Vidovič Muha idr. Ljubljana: Znanstveni inštitut filozofske fakultete. 15–40.

Jerca VOGEL, 2014: Jezikovna kulturna zavest pri pouku maternega/prvega jezika. Jezik in slovstvo 59/4, 3–14.

Jerca VOGEL, 2015: Razlike v pojmovanje tradicionalne in kritične jezikovne zavesti ter njuna vloga pri razvijanju kritične sporazumevalne zmožnosti. Šolsko polje 1–2, 103–120.

Jerca VOGEL, 2021: Kritična sporazumevalna zmožnost – osrednji koncept sodobnega pouka prvega jezika. Jezik in slovstvo 66/1, 3–15.

Janez VOGRINC, 2008: Kvalitativno raziskovanje na pedagoškem področju. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.

Melita ZEMLJAK JONTES in Simona PULKO, 2019: Odnos do rabe socialnih zvrsti med mladimi. Obdobja 38. Ur. Hotimir Tivadar. Ljubljana: Filozofska fakulteta. 247–254.

Vesna ŽNIDAR, 2024: Vloga jezikovne norme pri urejanju besedila: primerjava lektoriranja in učiteljevega popravljanja besedila. Doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta.

Prenosi

Objavljeno

24-06-2025

Številka

Rubrika

Prispevki

Kako citirati

Kralj, T. (2025). Raba družbenih zvrsti jezika pri pouku slovenščine in širše v osnovnošolskem izobraževanju. Slavia Centralis, 18(1), 174-187. https://doi.org/10.18690/scn.18.1.%p.2025

Najbolj brani prispevki istega avtorja(jev)