Mastering Systems Strategic Crises to Prevent Business Crises

  • Igor Vrečko
  • Matjaž Mulej
Ključne besede: strateška kriza, sistemska strateška kriza, poslovna kriza, krizni menedžment, projektni menedžment

Povzetek

V prispevku je obravnavana problematika prepoznavanja in razreševanja strateških kriz v poslovnih sistemih. Prepoznavanje strateških kriz je glede na obstoječe opredelitve pogosto stvar subjektivne interpretacije, kar otežuje oblikovanje in izvajanje potrebnih ukrepov za njihovo razreševanje. V prispevku opredeljujemo nova miselna izhodišča za opredelitev strateških kriz in uvajamo pojem sistemske strateške krize. Te pojasnimo in opredelimo kot vzrok za nastanek poslovnih strateških kriz in posledično operativnih kriz. Z opredelitvijo sistemske strateške krize ustvarjamo podlago za uvajanje celovitega pristopa k razreševanju strateških kriz z integracijo strateškega in projektnega menedžmenta, delujočega na konceptih sistemskega razmišljanja in kreativnosti, kar na kratko orišemo v predlaganem dvodimenzionalnem modelu obvladovanja sistemskih strateških kriz.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Biografije avtorja

Igor Vrečko

Univerza v Mariboru, Ekonomsko-poslovna fakulteta, Inštitut za projektni management, Slovenija
E-pošta: igor.vrecko@uni-mb.si

Igor Vrečko, doktor znanosti s področja poslovnih ved, je predavatelj projektnega managementa ter organizacije in managementa na Ekonomsko-poslovni fakulteti v Mariboru. Središče njegovega raziskovalnega dela je področje projektnega menedžmenta in njegova integracija s strateškim in kriznim menedžmentom. Ima bogate praktične izkušnje, pridobljene v svetovalnih projektih za številna domača in tuja podjetja. Je direktor mednarodnega programa certificiranja projektnih menedžerjev v Sloveniji, podpredsednik Slovenskega združenja za projektni management, presojevalec usposobljenosti kandidatov za pridobitev nacionalne poklicne kvalifikacije za poklic vodja projekta ter ocenjevalec raziskovalnih in razvojnih projektov pri Javni agenciji Republike Slovenije za podjetništvo in tuje investicije (JAPTI).

Matjaž Mulej

Univerza v Mariboru, Ekonomsko-poslovna fakulteta, Slovenija
E-pošta: matjaz.mulej@um.si

Matjaž Mulej je zaslužni profesor sistemskih in inovacijskih teorij na Ekonomsko-poslovni fakulteti v Mariboru. Je avtor dialektične teorije sistemov in teorije inovativnega poslovanja. Na Inštitutu za razvoj družbene odgovornosti je vodja strokovnega sveta. Je podpredsednik Mednarodne akademije sistemskih in kibernetskih znanosti (IASCYS) na Dunaju ter član Evropske akademije znanosti in umetnosti (EASA) v Salzburgu in Evropske akademije znanosti, umetnosti in humanističnih ved (EAASH) v Parizu. Objavil je več kot 1600 prispevkov v več kot 40 državah in delal v šestih, med drugim 15 semestrov kot gostujoči profesor.

Literatura

Barker, V. L. III., in I. M. Duhaime (1997). Strategic Change in the Turnaround Process: Theory and Empirical Evidence. Strategic Management Journal, 18 (1), 13–38.

Blatz, M., in S. Haghani (2000). Gestärkt aus der Krise: Unternehmensfinanzierung in und nach der Restrukturierung. Berlin: Springer Verlag.

Bowonder, B., in H. Linstone (1987). Notes on the Bhopal accident: Risk analysis and multiple perspectives. Technological Forecasting and Social Change, 32, 183–202.

Bruillette, J., in F. V. Quarantelli (1971). Types of patterned variation in bureaucratic adaptations to organizational stress. Sociological inquiry, 41, 39–45.

Dutton, J. E. (1986). The processing of crisis and non- crisis strategic issues. Journal of management studies, 23 (5), 501–517.

Gilpin, D. R., in P. J. Murphy (2008). Crisis management in a complex world. Oxford: Oxford University Press.

Grant, J. H., in W. R. King (1979). Strategy formulation: Analytical and normative models. V: Strategic management: A new view of planning and policy, ur. D.C. Schendel in C. W. Hofer. Boston: Little, Brown and Company.

Haghani, S. (2004). Strategische Krisen von Unter- nehmen und praxisorientierte Möglichkeiten ihrer Frü- herkennung. V: Die Unternehmenskrise als Chance: Innovative Ansätze zur Sanierung und Restrukturierung, ur. N. Bickhoff, M. Blatz, G. Eilenberger, S. Haghani, K. J. Kraus. Berlin: Springer.

Hauc, A. (2002). Projektni management. Ljubljana: GV Založba. Cybernetics and systems 2006: proceedings of the Eighteenth European Meeting on Cybernetics and Systems Research, ur. R. Trappl. Vienna: Austrian Society for Cybernetic Studies, str. 405–409.

Hauc, A., I. Vrečko in Z. Barilović (2011). A holistic project-knowledge society as a condition for solving global strategic crises. Društvena istraživanja, 20 (4), 1039–1060.

Hauschildt, J. (2006). Entwicklungen in der Krisenfor- schung. V: Krisenmanagement: Grundlagen, Strategien, Instrumente, ur. T. Hutzschenreuter. Wiesbaden: Verlag Dr. Th. Gabler.

Holsti, O. (1971). Crisis, stress and decision making. In- ternational social science, 23 (1), 53–67.

ISO 26000 (2010). Napotki za družbeno odgovornost. Ljubljana: Slovenski inštitut za standardizacijo.

Jackson, J. E., in W. T. Schantz, (1993). Crisis manage- ment lessons. Business Horizons, 36 (1), 27–35.

Kash, T. J., in J. Darling (1998). Crisis management: prevention, diagnosis and intervention. Leadership & Organization development journal, 19 (4), 179–186.

Knez-Riedl, J., in A. Hrast (2006). Managing corporate social responsibility (CSR): a case of multiple benefits of socially responsible behaviour of a firm. V: Cyber.

Krystek, U. (1987). Unternehmungskrise: Beschreibung, Vermeidung und Bewältigung überlebenskritischer Prozesse in Unternehmungen. Wiesbaden: Gabler Verlag.

Mulej, M. (1979). Ustvarjalno delo in dialektična teorija sistemov. Celje: Razvojni center.

Mulej, M., idr. (2009). Kriza – povod za inoviranje planiranja in vodenja v smeri k družbeni odgovornosti (podjetij) ter zadostni in potrebni celovitosti obnašanja ljudi. V: Proceedings of 34 Conference DEM. Maribor: Društvo ekonomistov Maribor, str. 7–31.

Mulej, M., in Š. Kajzer (1998). Ethics of interdependence and the law of requisite holism. V: STIQE '98, ur. M. Rebernik in M. Mulej. Maribor: Institute for Entrepreneurship at Faculty of Business Economics, 129–140.

Pauchant, T. C., I. I. Mitroff in P. Lagadec (1991). To- ward a systemic crisis management strategy: learning from the best examples in the US, Canada and France. Industrial Crisis Quarterly, 5, 209–232.

Pearce, J. A. II, in D. K. Robbins (2008). Strategic trans- formation as the essential last step in the process of business turnaround. Business Horizons, 51, 121–130.

Pearson, C. M., in J. A. Clair (1998). Reframing Crisis Management. Academy of management review, 23 (1), 59–76.

Richardson, B., S. Nwankwo in S. Richardson (1994). Understanding the Causes of Business Failure Crises. Management decision, 32 (4), 9–22.

Ritchie, B. W. (2004). Chaos, crises and disasters: a stra- tegic approach to crisis management in the tourism industry. Tourism management, 25 (6), 669–683.

Shrivastava, P., in I. I. Mitroff (1987). Strategic management of corporate crises. Columbia journal of world business, 22 (1), 5–11.

6th IRDO International Conference: Social Responsi- bility and Current Challenges 2011, Youth in Focus of World Changes. Conference Proceedings (2011), ur. A. Hrast, S. Kojc, A. Fištravec, M. Mulej, A. Anterer. Zbirka Družbena odgovornost. Maribor: IRDO Institute for development of social responsibility.

Smallman, C. (1996). Challenging the orthodoxy in risk management. Safety Science, 22 (1–3), 245–262.

Smith, D. (1992). Commentary: on crisis management and strategic management. V: Advances in strategic management, ur. P. Shrivastava. JAI Press, 8, 261–269.

Social Responsibility beyond Neoliberalism. Ur. M. Mulej in R. Dyck. Bentham (pred izidom).

Starbuck, W. H., in F. J. Milliken (1988). Challenger: fine-tuning the odds until something breaks. Journal of management studies, 25 (4), 319–340.

Sweeny, K. (2008). Crisis decision theory: Decisions in the face of negative events. Psychological Bulletin, 134 (1), 61–76.

Širec, K., in D. Močnik (2010). How Entrepreneurs’ Personal Characteristics Affect SME’s Growth. Naše gospodarstvo, 56 (1–2), 3–12.

Thompson, J. L. (1998). Strategic crisis aversion: the value of a »style audit«. The Learning Organization, 5 (1), 36–46.

Vrečko, I. (2002). Projektni pristop k reševanju kriz v podjetjih. Projektna mreža Slovenije, 5 (2), 4–16.

Vrečko, I. (2011). Obvladovanje strateških kriz z uporabo projektnega menedžmenta kot celovit invencijsko- inovacijski proces. Doktorska disertacija. Maribor: Ekonomsko-poslovna fakulteta.

Withers, M. C., K. G. Corley in A. J. Hillman (2012). Stay or Leave: Director Identities and Voluntary Exit from the Board During Organizational Crisis. Organization Science, 23 (3), 835–850.

Ženko, Z., in M. Mulej (2011). Diffusion of Innovative Behavior with Social Responsibility. Kybernetes, 40 (9/10), 1258–1272.

Objavljeno
2012-08-04
Kako citirati
Vrečko I., & Mulej M. (2012). Mastering Systems Strategic Crises to Prevent Business Crises. Naše gospodarstvo/Our Economy, 58(5-6), 3-13. Pridobljeno od https://old.journals.um.si/index.php/oe/article/view/2320