Heterogenost Kosovelovih, Mrakovih in Delakovih dramskih poskusov

Avtorji

  • Tomaž Toporišič University of Ljubljana, Academy of Theatre, Radio, Film and Television , Univerza v Ljubljani, Akademija za gledališče, radio, film in televizijo

DOI:

https://doi.org/10.18690/scn.16.1.110–127.2023

Ključne besede:

zgodovinska avantgarda, dramski fragmenti, hibridni modernizem, himnična tragedija, konstruktivizem, ekspresionizem, futurizem

Povzetek

Razprava se ukvarja s poskusi Srečka Kosovela, Ferda Delaka in Ivana Mraka formirati sodobno, modernistično ali avantgardno dramo. Njihove pisave in koncepti so bili raznorodni, kar lahko delno razložimo z anomalijami v distribuciji in recepciji njihovih konceptov, predstav in tekstov, hkrati pa jih lahko (tako kot Marko Juvan ob Kosovelu) razumemo »kot eminenten simptom modernizma kot sistema divergentnih sociolektov, ki se odzivajo na skupen problemski kompleks«. Vsi trije avantgardisti so razumeli nove forme in novo, avantgardno umetnost tako kot Kosovel, ko je zapisal: »Moderni pesnik razdira formo, da pride do živega neposrednega življenja.« Umetnost je tudi v Sloveniji z dramskimi hibridi Kosovela, Mraka in Delaka uveljavila posebne vrste napetosti med grotesknim in sublimnim, pesniškim in že skorajda dokumentarnim, ki so bili značilni tako za futuristično kot konstruktivistično in ekspresionistično estetiko časa.

Biografija avtorja

  • Tomaž Toporišič, University of Ljubljana, Academy of Theatre, Radio, Film and Television, Univerza v Ljubljani, Akademija za gledališče, radio, film in televizijo

    Ljubljana, Slovenija. E-pošta: tomaz.toporisic@agrft.uni-lj.si

Prenosi

Objavljeno

01-06-2023

Številka

Rubrika

Prispevki

Kako citirati

Toporišič, T. (2023). Heterogenost Kosovelovih, Mrakovih in Delakovih dramskih poskusov. Slavia Centralis, 16(1), 110–127. https://doi.org/10.18690/scn.16.1.110–127.2023

Najbolj brani prispevki istega avtorja(jev)