Preobrazba ljubezni v zreli in pozni ustvarjalnosti Franca Ksaverja Meška: med hrepenenjem, odpovedjo in predanostjo
DOI:
https://doi.org/10.18690/scn.18.1.%25p.2025Keywords:
Franc Ksaver Meško, love as sacrifice, fallen maidens, intertextuality, priesthood and renunciationAbstract
The Transformation of Love in the Mature and Late Works of Franc Ksaver Meško: between Longing, Renunciation, and Devotion. The present paper offers a thematological and semiotic analysis of the transformation of love in the poetic, narrative, and drama works of Franc Ksaver Meško (1874–1964), presenting love as the emotional, ethical, and spiritual core of his poetics. Meško’s priestly vocation, which had led him to consciously renounce romantic love, profoundly shapes his literary imagination – from youthful idealization to renunciation, contemplation, and mystical devotion. Prominent motifs include romantic, maternal, patriotic, and saintly love, while his depictions of fallen women are imbued with empathy, inner conflict, and a didactic function. Meško’s writing draws on biblical patterns, Tolstoy’s The Power of Darkness, Cankar’s social sensitivity, and Andersen’s symbolism. This paper illuminates his portrayal of love as a symbolic language oscillating between longing and renunciation, emotional authenticity and transcendent silence, revealing the tension between the bodily and the spiritual, between silence and speech, and between suffering and sanctity.
References
Hans Christian ANDERSEN, 2010: Fairy Tales of Hans Christian Andersen. Auckland, NZ: Floating Press.
Anton AŠKERC, 1999: Zbrano delo. Deveta knjiga: Pisma II; Zaključki in pregledi. Uredil Vlado Novak. Opombe in spremno besedo napisal Dušan Moravec. Ljubljana: DZS.
Ivan CANKAR, 1969: Pohujšanje v dolini šentflorjanski. Z brano delo, Četrta knjiga. Uredil in opombe napisal Anton Ocvirk. Ljubljana: DZS. 67–121.
Izidor CANKAR, 1920: Obiski. Ljubljana: Slovenska matica.
Paul CLAUDEL, 1993: Izbrane drame. Prevedli Aleš Berger, Marjeta Vasič, Barbara Zupan. Uredil Jože Faganel. Celje: Mohorjeva družba.
Simon GREGORČIČ, 1947: Domovini. Zbrano delo. Prva knjiga: Poezije I / Poezije II, Nezbrane pesmi (1864–1888). Uredil in z opombami opremil France Koblar. Ljubljana: DZS. 76–77.
Franc Ksaver MEŠKO, 1904: Ob tihih večerih. Ljubljana: Kleinmayer & Bamberg.
Franc Ksaver MEŠKO, 1906: Mir božji. Ljubljana: Kleinmayer & Bamberg.
Franc Ksaver MEŠKO, 1906a: Pridem k tebi … Ljubljanski zvon 26/5, 17.
Franc Ksaver MEŠKO, 1907: Na Poljani. Ljubljana: Narodna tiskarna.
Franc Ksaver MEŠKO, 1917: Legende o sv. Frančišku: Frančišek in vitez Ecelino. Dom in svet 30/3–4, 155–158.
Franc Ksaver MEŠKO, 1934: Henrik, gobavi vitez: Božičen misterij v štirih slikah. Dom in svet 47/1–2, 38–74.
Franc Ksaver MEŠKO, 1941: Mir božji; Ob tihih večerih. Ljubljana: Pastir.
Franc Ksaver MEŠKO, 1944: Pridige: Prva knjiga. Ljubljana: Ljudska knjigarna.
Franc Ksaver MEŠKO, 1945: Iz srca in sveta. Ljubljana: Družba sv. Mohorja.
Franc Ksaver MEŠKO, 1946: Novele. (Zadružna knjižna izdaja, 5). Celje: Tiskarna Družbe sv. Mohorja.
Franc Ksaver MEŠKO, 1948: Romance in povesti. (Zadružna knjižna izdaja. Leposlovna knjižnica, 12). Celje: Tiskarna Družbe sv. Mohorja.
Franc Ksaver MEŠKO, 1950: V koroških gorah: Novele. (Zadružna knjižna izdaja. Leposlovna knjižnica, 17). Celje: Tiskarna Družbe sv. Mohorja.
Franc Ksaver MEŠKO, 1954: Izbrano delo. Prva knjiga. Celje: Mohorjeva družba.
Franc Ksaver MEŠKO, 1958: Izbrano delo. Tretja knjiga. Celje: Mohorjeva družba.
Franc Ksaver MEŠKO, 1958a: Frančišek in vitez Ezzelino. Franc Ksaver Meško: Izbrano delo. Tretja knjiga. Celje: Mohorjeva družba. 277–288.
Franc Ksaver MEŠKO, 1959: Izbrano delo. Četrta knjiga. Celje: Mohorjeva družba.
Franc Ksaver MEŠKO, 1960: Izbrano delo. Peta knjiga. Celje: Mohorjeva družba.
Franc Ksaver MEŠKO, 1975: Legende o svetem Frančišku. Celje: Mohorjeva družba.
Lev Nikolajevič TOLSTOJ, 1907: Moč teme. Narodna drama v 5 dejanjih. Iz ruščine prevedla Minka Govekar. Ljubljana: Slovenska matica.
Lev Nikolajevič TOLSTOJ, 1979: Moč teme. Drame. Prevedel Janko Moder. Ljubljana: Državna založba Slovenije. 27–134.
ARISTOTELES, 1999: Metafizika. Prevod, uvodno besedilo, opombe in glosarij Valentin Kalan. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU.
Roland BARTHES, 2010: A Lover’s Discourse: Fragments. Prevedel Richard Howard. New York: Hill and Wang.
David M. BUSS, 2004: Evolutionary Psychology: The New Science of the Mind. Boston: Pearson.
Jožica ČEH STEGER, 2024: Razgledi po slovenski moderni. Nacionalni, večkulturni in medkulturni koncepti, kratka proza in poezija. Maribor: Univerza v Mariboru, Univerzitetna založba.
Horst S. DAEMMRICH, 1985: Themes and Motifs in Literature: Approaches, Trends, Definition. The German Quarterly 58/4, 566–575.
Marcel DANESI, 2019: The Semiotics of Love. Cham: Palgrave Macmillan.
Charles DARWIN, 1859: On the Origin of Species. London: John Murray.
Jaša DRNOVŠEK, 2023: O vplivu oberammergauskih pasijonskih iger na Pasijon Ksaverja Meška. Bogoslovni vestnik 83/3, 699–718.
Michel FOUCAULT, 1972: The Archaeology of Knowledge. New York: Pantheon.
Helen FISHER, 2009: Why Him? Why Her? Finding Real Love by Understanding Your Personality Type. New York: Macmillan.
Sigmund FREUD, 1997: Sexuality and the Psychology of Love. New York: Simon and Schuster.
Minka GOVEKAR, 1907: Lev Nikolajevič Tolstoj, življenjepis. Lev Nikolajevič Tolstoj, Moč teme. Narodna drama v 5 dejanjih. Iz ruščine prevedla Minka Govekarjeva. Ljubljana: Slovenska matica. 1–26.
Johannes JØRGENSEN, 1908: Der heilige Franz von Assisi: Eine Lebensbeschreibung. Avtorizirani prevod iz danščine Henriette Gräfin Holstein Ledreborg. Uvod prevedel A. Hesse. Kempten, München: J. Kösel.
Johannes JØRGENSEN, 2000: Sveti Frančišek Asiški. Prevod iz nemščine Jakobina Voje. Vinjete Michaela Gehart. Ljubljana: Brat Frančišek.
Max LÜTHI, 1990: Das Volksmärchen als Dichtung: Ästhetik und Anthropologie. 2. izdaja. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Joža MAHNIČ, 1964: Obdobje moderne. Zgodovina slovenskega slovstva, V. Uredil Lino Legiša. Ljubljana: Slovenska matica.
Bronislaw MALINOWSKI, 1927: Sex and Repression in Savage Society. London: Routledge & Kegan Paul.
Simon MAY, 2011: Love: A History. New Haven: Yale University Press.
Margaret MEAD, 1936: Sex and Temperament in Three Primitive Societies. New York: Perennial.
Charles Sanders PEIRCE, 1931–1958: Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Charles Sanders PEIRCE, 1935: Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Zv. 6: Scientific Metaphysics. Uredila Charles Hartshorne in Paul Weiss. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Ferdinand de SAUSSURE, 1916: Cours de linguistique générale. Paris: Payot.
Matej SLEKOVEC, 1893. Sekelji. Rodoslovna in životopisna razprava. Ponatis iz »Slovenca«. Ljubljana: Samozaložba.
Viktor SMOLEJ, 1958: Opombe. Franc Ksaver Meško: Izbrano delo. Tretja knjiga. Celje: Mohorjeva družba. 399–473.
Viktor SMOLEJ, 1959: Opombe. Franc Ksaver Meško: Izbrano delo. Četrta knjiga. Celje: Mohorjeva družba. 449–498.
Viktor SMOLEJ, 1960: Opombe. Franc Ksaver Meško: Izbrano delo. Peta knjiga. Celje: Mohorjeva družba. 311–352.
Susan SONTAG, 1978: On Photography. New York: Farrar, Straus and Giroux.
John B. WATSON, 1919: Psychology from the Standpoint of a Behaviorist. Philadelphia: Lippincott.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 University of Maribor, University Press

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyrights
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution Share-Alike License (CC BY-SA). https://opendefinition.org/licenses/cc-by-sa/
Plagiarism Policy
Slavia Centralis is a non-commercial, open access, electronic research journal. As such it pledges to uphold certain ethical principles regarding confidentiality, originality and intellectual fair play. Slavia Centralis takes copyright infringement and plagiarism very seriously and all submissions may be checked with duplication detection software.
Authors must:
- Ensure that all work submitted is original, fully referenced and that all authors are represented accurately. The submission must be exclusive and not under consideration elsewhere.
- Obtain all permissions from copyright owners for 3rd party material (e.g. quotations, illustrations, tables, etc.).