Fiscal Decentralization in EU-27 Member States

Avtorji

  • Mateja Finžgar ,
  • Žan Jan Oplotnik ,

Ključne besede:

fiskalna decentralizacija, mednarodna primerjava, lokalne finance

Povzetek

V prispevku se ukvarjamo s primerjavo sistemov fiskalne decentralizacije držav sku- pine EU27 po izbranih kvantitativnih kriterijih v povezavi z nekaterimi temeljnimi načeli MELLS. Rezultati kažejo, da večje število nižjih ravni upravljanja običajno nakazuje tudi večji delež lokalnih financ v celotnih javnih financah, vendar ta ugotovitev ne potrjuje tudi obratne povezave. Največji delež sredstev za lokalne zadeve namenjajo na Danskem, sledijo Švedska, Finska in Španija, najmanj pa v Grčiji in na Cipru. Čeprav je struktura odhodkov po državah EU27 precej podobna, so deleži sredstev za izvajanje posameznih nalog in pristojnosti med državami bolj raznoli- ki. V povprečju države največ namenjajo za izobraževanje, socialno varnost, ad- ministracijo in zdravstvo, pri čemer zgolj četrtina držav beleži enake ali večje pri- hodke glede na odhodke, zato razliko pokrivajo bodisi prek transferjev, izravnalnih shem ali zadolževanja, kar pa pomeni odmik od načela MELLS – skladnosti virov s pristojnostmi.

Biografije avtorja

  • Mateja Finžgar, ,

    Doktorska študentka na Ekonomsko-poslovni fakulteti Univerze v Mariboru, Slovenija
    E-pošta: matejafinzgar@gmail.com

    Mateja Finžgar, univerzitetna diplomirana ekonomistka, je doktorska študentka na Ekonomsko-poslovni fakulteti Univerze v Mariboru. Po diplomi si je delovne in raziskovalne izkušnje pridobivala z večletnim delom na področju revizije in revidiranja ter na področju izdelave poslovnih in ekonomskih analiz. Trenutno je zaposlena v podjetju Butan Plin d.d.

  • Žan Jan Oplotnik, ,

    Univerza v Mariboru, Ekonomsko-poslovna fakulteta, Slovenija
    E-pošta: zan.oplotnik@uni-mb.si

    Žan Jan Oplotnik je izredni profesor za področje financ in mednarodne ekonomije, zaposlen na Ekonomsko-poslovni fakulteti Univerze v Mariboru. Že več kot desetletje se ukvarja z analizo lokalne samouprave in fiskalne decentralizacije. Druga področja raziskovanja so poslovne finance, analiza mednarodnih gospodarskih gibanj, mednarodne finance, makroekonomska politika in financiranje velikih infrastrukturnih projektov.

Literatura

Ahmad, E., Brosio, G., Tanzi., V. (2008). Local services provision in selected OECD countries: Do decentralized operations work better? Wachington, D.C.: IMF Working Paper No. 08/67.

Aristovnik, A. (2012). Fiscal Decentralization in Eastern Europe: A Twenty-Year Perspective. MPRA – Munich personal RePEc Archive Paper No. 39216.

Boex, J. (2009). Fiscal Decentralization and Intergover- nmental Finance Reform as an International Development Strategy. IDG Working Paper No. 2009-06.

Bole, V., Jere, Ž. (2005). Prihodki nižjih ravni države. Lex localis 3 (4): 93–117.

Brennan, D., Buchanan, J. (1980). The Power to Tax: Analytical Foundations of a Fiscal Constitution. Cambridge: Cambridge University Press.

Brezovnik, B., Oplotnik, Ž. (2003). Fiskalna decentrali- zacija v Sloveniji – oris stanja, mednarodna primerjava in problematika. Maribor: Inštitut za lokalno samoupravo in javna naročila.

Buser, W. (2011). The impact of fiscal decentralization on economic performance in high income OECD nations – an institucional approach. Public choice 149: 31–48. http://dx.doi.org/10.1007/s11127-011-9827-6

Buti, M., Sapir, A. (2006). Fiscal Policy in Europe: The Past and Future of EMU Rules from the Perspective of Musgrave and Buchanan. CEPR Discussion Paper No. 5830.

Byskov, S. (2001). Measuring Levels of Decentralizati- on: The strength and Weaknesses of Government Finance statistics. World bank.

Council of Europe. (1985). European Charter of Local Sel- f-Government. Strasbourg: European Treaty Series No. 122.

Černoša, S. (2012) Central European countries and the smooth adjustment hypothesis = Srednjeevropske države in hipoteza gladkega prilagajanja. Naše gospodarstvo (Our Economy) 58 (5/6): 14–22.

Darby, J., Muscatelli, R., Graeme, R. (2005). Fiscal Con- solidation and Decentralization: A Tale of TwoTiers. Fiscal Studies 26 (2): 169–195. http://dx.doi.org/10.1111/j.1475-5890.2005.00009.x

Dexia (2011). Subnational public finance in the European Union [online]. Dosegljivo: http://www.dexia.com/EN/news/in_short/Documents/NDCE_july_2011_EN.pdf [1. 3. 2013].

Dexia (2012). EU Subnational governments: 2010 key figures, 2011/2012 edition [online]. Dosegljivo: http://www.dexia-creditlocal.fr/collectivites-locales/expertise/euro-periternational/Documents/Nuancier%202011-2012%20-%20GB/NuancierAnglais2011Web.pdf.

European commission – EC (2012). Report on Public finances in EU 2012. Dosegljivo: http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/european_economy/2012/pdf/ee-2012-4.pdf.

Eurostat, 2013. Government revenue, expenditure and main aggregates [online]. Dosegljivo: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=gov_a_main&lang=en.

IMF – International Monetary Fund. (2001). GFSM - Government Finance Statistics Manual 200l. IMF: IMF’s Government Finance Statistics (GFS). http://dx.doi.org/10.5089/9781589060531.043

Mello, de L. in M. Barenstein. (2001). Fiscal Decentrali- zation and Governance: A Cross-Country Analysis.IMF: IMF Working paper.

Musgrave, R. A. (1959). The Theory of Public Finance. McGraw-Hill, New York.

Neyapti, B. (2010). Fiscal decentralization and deficits: International evidence. European Journal of Political Economy, Elsevier, 26(2): 155-166. http://dx.doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2010.01.001

Oates, W. S. (1972). Fiscal Federalism. Harcourt Brace Jovanovich, New York.

Oates, W. S. (2008). On the theory and practice of fiscal decentralization. V: Institutional Foundations of Public Finance: Economic and Legal Perspectives, ur. A. J. Auerbach in D. N. Shaviro, Harvard University Press, 165–189.

Olson, M. (1969). The principle of fiscal equivalence: the division of responsibilities among different levels of government. The American Economic Review 59 (2): 479–487.

Proud´homme, R. (1995). The dangers of decentraliza- tion. World Bank Research Observer 10. http://dx.doi.org/10.1093/wbro/10.2.201

Qian, Y. in B. R. Weingast. (1997). Federalism as a Commitment to Preserving Market Incentives. The Journal of Economic Perspectives 11 (4): 83–92. http://dx.doi.org/10.1257/jep.11.4.83

Schakel, A. H. (2008). Validation of the Regional Authority Index', Regional and Federal Studies. Routeledge, volume 18.

Sharma, C. K. (2004). Decentralization Dilemma: Measuring the Degree and Evaluating the Outcomes. MPRA – Munich personal RePEc Archive Paper No. 204.

Tanzi, V. (1996). Fiscal Federalism and Decentraliza- tion: A Review of Some Efficiency and Macroecono- mic Aspects. Annual Bank Coference on Development Economics.

Thieben, U. (2003). Fiscal decentralization and economic growth in high income OECD countries. Fiscal Studies 24 (3): 64–70.

Tiebout, C. (1956). A Pure Theory of Local Expenditures. Journal of Political Economy 64: 416–424. http://dx.doi.org/10.1086/257839

Weingast, B. (2008). Second Generation Fiscal Federalism. Working Paper, Stanford University.

Objavljeno

04.08.2013

Kako citirati

Finžgar, M. ., & Oplotnik, Žan J. . (2013). Fiscal Decentralization in EU-27 Member States. Naše Gospodarstvo Our Economy, 59(5-6), 13-22. https://old.journals.um.si/index.php/oe/article/view/2296