Kant in Schiller

moralni zakon, nagnjenja in vrlina – I. del

Avtorji

  • Božidar Kante University of Maribor, Faculty of Arts , Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta

DOI:

https://doi.org/10.18690/analiza.27.1.3-30.2023

Ključne besede:

Schiller, Kant, lepota, moralni zakon, vrlina

Povzetek

Schiller je – v nasprotju s Kantom – v Kailasu lepoto premestil oziroma umestil na področje praktičnega uma. To pomeni, da načelo lepote ni konstitutivno, temveč regulativno, kar z drugimi besedami pomeni, da bi moral vsakdo ugledati lepoto v objektu. Lepota ni po Schillerju nič drugega kot svoboda v pojavu. Težava je, kako določiti, kdaj je nekaj v izkustvu pojav svobode. Schiller je prepričan, da pripisujemo svobodo tistim objektom, ki so samodoločujoči, tistim, ki delujejo zgolj iz samih sebe. Njegovo »objektivno« načelo pomeni »subjektivno univerzalnost«, v tem smislu Schiller ni prišel nič dlje od Kanta, ki tudi zagovarja »subjektivno univerzalnost«. Članek primerja gledišča Schillerja na eni strani in Kanta na drugi strani in zaključi, da je bil Schiller z vidika analiziranega v članku korak pred Kantom, in da je Kant potreboval nekaj let, da je prišel do skoraj istovetnega stališča.

Biografija avtorja

  • Božidar Kante, University of Maribor, Faculty of Arts, Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta

    Maribor, Slovenija. E-pošta: bozidar.kante@guest.um.si

Prenosi

Objavljeno

05.03.2024

Številka

Rubrika

Članki

Kako citirati

Kante, B. (2024). Kant in Schiller: moralni zakon, nagnjenja in vrlina – I. del. Analiza: časopis Za kritično Misel, 27(1), 3-30. https://doi.org/10.18690/analiza.27.1.3-30.2023